chilopod آخرین پنجره بازیکن تراکتور

chilopod: آخرین پنجره بازیکن تراکتور استخدام تراکتور تراکتورسازی تراکتور سازی

گت بلاگز فرهنگی هنری ما را به شعر کودکانه نزدیک‌تر می‌کند , بازگشت به ابهامِ کودکی

دستیابی به شعر ناب کودکانه، در مسیرِ رهایی از بندِ تفکر بزرگسالانه امکان‌پذیر هست.

ما را به شعر کودکانه نزدیک‌تر می‌کند , بازگشت به ابهامِ کودکی

اکرم کشایی شاعر کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیاتگروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان؛پیرامون نکات و مولفه های مهم در حوزه ادبیات کودک گفت: از آن جایی که این ادبیات باید بتواند با مخاطبش ارتباط بگیرد، به نظر می رسد این شاخصه های مخاطب است که شاخصه ها و مولفه های ادبیات کودک را مشخص می کند. آنچه در ادبیات کودک به دنبالش می گردیم، همان چیزی است که باید درکودکان به دنبالش باشیم.
وی افزود: کودکان مستقیما با محیط زیست ارتباط دارند و هنوز آموخته های بزرگسالی، راه را بر خلاقیت آن ها نبسته هست. همین بی آگاهی و بی خبری از دانش بزرگسالی، شرایط بکر و مساعدی را برایشان به وجود می آورد تا تجاربی شبیه به تجاربِ شهودی داشته باشند. آن ها خودشان محیط زیست را کشف و شهود می کنند، بدون دخالت فکر و اندیشه های از پیش آموخته شده.

عبارات مهم : مخاطب

این شاعر ادامه داد: در حوزه خاصِ شعر کودک چنین به نظر می رسد که شاعر کودک باید در لحظه سرودن شعر تلاش کند آنچه که آموخته است و به عنوان دانش، سرِ راه تخیلش قرار گرفته را کنار بزند تا به تخیل نابِ کودکی نزدیک شود و بتواند همانند کودک بیندیشد. البته سختیِ کار دقیقا در همین جاست؛ یعنی فراموش کردنِ آنچه که آموخته ایم و ما را از این تخیل دور کرده هست؛ “تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز.”
کشایی ابراز داشت: مخاطبِ ما خبر هایی را از محیط زیست دریافت می کند که متاسفانه ما کم کم آن ها را فراموش کرده ایم. محمود کیانوش در کتاب شعر کودک در کشور عزیزمان ایران می گوید: «ابهام سرچشمه تخیل است و تخیل، سرچشمه شعر.» به نظر می رسد برگشتن به ابهامِ کودکی؛ ما را به شعر کودک نزدیک تر می کند. از طرفی قیصر امین پور نیز در کتاب “شعر و کودکی” با اشاره به شباهت های تفکر کودکانه و تخیل هنرمندانه، این دو را از یک جنس می داند.
وی در ادامه افزود: از این نظریه این توصیه را می توان دریافت که کودکان، بازیگران و صورت های معروف بالقوه ای هستند. بی تردید از طریق تلاش جهت بازگشت به تفکر خاصِ کودکانه، ذهن شاعر هم به فضای ذهنی کودکان نزدیک می شود. لذا این نگرش که در شعر کودک شاعر باید صرفا به دنبال آموختن آنچه می داند به کودکان باشد راه به جایی نمی برد، بلکه دستیابی به شعر ناب کودکانه، در مسیرِ رهایی از بندِ تفکر بزرگسالانه امکان پذیر می شود، هر چند این رهایی جهت لحظاتی و در لحظه سرودنِ شعر جهت آن ها باشد.
کارشناس انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش دیگر گفتگو درخصوص نشانه و انگیزه خود از نگارش کتاب “کلید کلید، دسته کلید” اظهار داشت: من در این کتاب شعر تلاش کرده ام به فضایِ ذهنی و عاطفی دوره خردسالی نزدیک شوم. گاهی تلاش کردم از به هم آمیختگی ابهام و تخیل، فضایی را به وجود بیاورم تا مخاطب خودش هم بتواند در این خیال پردازی سهیم باشد: «وقتی که آبِ رودخونه/ کف می کنه یواش یواش/ شاید که قورباغه داره/ لیف می زنه به دست و پاش» شاید علت کف کردن آب رودخانه این باشد، شاید هم علت (خیالیِ) دیگری دارد که مخاطبِ شعر می تواند آن را در ذهنش دنبال کند.
وی ادامه داد: از تلاش های دیگر من در این مجموعه ایجاد فضاهای متنوع و متفاوت جهت مخاطب است تا در هر صفحه با تصویرِ جدیدی روبرو باشد؛ از آرزوی مورچه جهت قایق سواری و برگی که خدا در آب برایش می اندازد تا قایق او باشد، از توجه دادن به صدایِ کلید که قفل در را باز می کند و آمدن مادر را مژده می دهد، از دست های کوچکی که جهت مورچه تبدیل به چتر می شوند تا او زیر باران خیس نشود، از باد که درخت را قلقلک می دهد و درخت خنده اش می گیرد و برگ هایش می افتد، از پنجره ای که خسته شده است و باز نمی شود و باید نازش کنیم تا هنگامی که بیدار شد باز شود و در نهایت از تصویر خورشید که شاید روزی توپ فرزند ای بوده و به آسمان شوت شده است است: «خورشیدِ زرد قلقلی/ خورشید گردِ مهربون/ توپِ کدوم فرزند بوده/ که شوت شده است به آسمون»
این شاعر افزود: از طرفی موسیقیِ کلام جهت خردسالان نوعی بازی محسوب می شود. در تعدادی از شعرهای مجموعه حاضر به بار موسیقایی کلام توجه بیشتری شده است و بر این اساس نام کتاب را هم از یکی از همین شعرهای گزینش کرده ام: «کلید کلید، دسته کلید/ قفلِ درو بسته کلید/ نشسته تو کیف مامان/ رفته کجا؟ رفته خرید/ هنگامی که که برگرده خونه/ دیلینگ دیلینگ صداش میاد/ قفلِ درو وا می کنه/ مامان جونم باهاش میاد.» و در شعر دیگری: «ستاره لالاش میاد/ بخوابه باباش میاد/ باباش کیه؟ ماه ماه/ می رسه الان از راه/ می رسه نور میاره/ از راهِ دور میاره/ خوش به حالِ ستاره/ بابایِ ماهی داره»
کشایی در پاسخ به این پرسش که مطالعه کتاب های شعر جهت کودکان چه نتایح و ثمراتی در پی خواهد داشت؛ عنوان کرد: از آن جا که شعر کودک تلاش می کند ظرفیت حیرت و حسِ جستجوگری را در کودکان جهت مدت بیشتری حفظ کند و خیال پردازی های کودکانه آن ها را به رسمیت شمرده و استمرار ببخشد؛ اهمیت پیدا می کند. همچنین رد پای خلاقیت را که ریشه در همین خیال پردازی ها دارد، می توان در شعر کودک هم پیدا کرد. لذا خواندن شعر جهت کودکان در حفظ و پرورش قوه تخیل و خلاقیت موثر است.
وی افزود: از طرف دیگر شعر کودک منبع رقیق ترین احساسات و عواطف انسانی بوده و مجالی جهت حفظ و پرورش این عواطف هست. ضمنا اشتیاق به بازی، سرگرمی و تخیل نیاز کودکان هست، بعد شعر کودک هم که این عنصرهای را در خود دارد، به نوعی نیاز کودکان به شمار می رود.
این شاعر در آخر اطراف دیگر آثار خود در حوزه کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: تاکنون یک مجموعه شعر نوجوان با نام “صبح یک روز اردیبهشتی” از من چاپ شده است است و مجموعه حاضر یعنی”کلید کلید، دسته کلید” نخستین مجموعه شعر خردسال من هست. در این مجال از سرکار زن حدیثه قربان به خاطر همکاری های صمیمانه و تصویرگری خوبشان جهت شعرهای این کتاب تقدیر می کنم. همچنین در این مدت با مجلات کودک و خردسال همکاری داشته ام و شعرهای خردسالانه ام در مجلات به چاپ رسیده اند. یک مجموعه شعر خردسال هم در دست آماده سازی دارم تا خدا چه بخواهد.
انتهای پیام/

واژه های کلیدی: مخاطب | مجموعه | کودکان | کودکانه | مجموعه شعر | اکرم کشایی | شاعر کودک و نوجوان | کارشناس انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog